Cancer, Debatt, Malin i media

Debattinlägg i Nyheter24

Nyheter 24 satte rubriken

 

”Jag hatar att han inte är odödlig.

Min bonusgrabb på 22 år har lagat mat idag, snabbmakaroner och Mamma Scans köttbullar. Efter maten går han ut och tar en cigg på sin balkong.

Vi är inne i oktober månad, den rosa månaden. Då vi alla ska köpa rosa bullar, rosa choklad, rosa band och gråta en skvätt till cancergalan. Bli påminda i 31 dagar om att cancer är en vidrig sjukdom, som om man på något sätt har kunnat missa det?

I en månads tid står företagen med varsin pappmugg och tigger om PR-pengar på bekostnad av en sjukdom som orsakar lidande. Oavsett vilken produkt de säljer i det “Rosa namnet” så står de där skamlöst och ber om pengar.

Forskning är bra, den behövs, det tycker jag med. Problemet uppstår när vi inte förvaltar den forskning som redan finns och som skriker för döva öron år ut och år in.

Googla på “Cancerframkallande” och få 198 000 svar på mindre än en sekund.

Vad görs åt de saker vi redan vet?

 

“”Bröstcancer och tjock- och ändtarmscancer är två av de största cancerformerna i världen och också två av de cancerformer som WCRF/AICR konstaterar har en helt klarlagd koppling till övervikt och fetma. Om människors viktökning planade ut och sänktes skulle det få stora positiva effekter på antalet insjuknande i dessa cancerformer

*Från Cancerfondens hemsida

 

Om vi redan vet att övervikt och fetma är den största orsaken till cancer varför jobbar vi inte preventivt? Den åldersgrupp där övervikten ökar allra mest idag, och även ökning av diabetes typ två, är barn mellan 2-5 år. Var 5:e barn i Sverige är överviktigt eller fet. Om man redan som barn är överviktig, troligtvis inte på grund av att dom ätit en kaka eller bulle då och då utan p.g.a. ett konstant intag av felaktig mat och ett högt intag av raffinerat socker, då äter vi inte längre dom där ”onyttiga” sakerna då och då.

På de flesta dagis och förskolor idag så anses lättmjölk och Skogaholmslimpa vara ett fullgott mellanmål. Jag tycker inte att det är att göra allt vi kan för att förhindra sjukdom i framtiden.

 

På 1920-talet så bevisade nobelpristagaren Otto Warburg att cancerceller frodas av ett högt glukos (blodsocker). Han räknade ut att tumörer omvandlar ungefär två tredjedelar av allt glukos till mjölksyra. I dag är det vedertaget att tumörceller i hög grad utnyttjar glykolysen, det vill säga den del av ämnesomsättningen som bryter ner socker.

 

“Grovt räknat bidrar olika livsstilsfaktorer till 70 procent av alla cancerfall i Sverige. Hur våra levnadsvanor ser ut har stor betydelse för vår risk att insjukna. Genom att undvika rökning, ha hälsosamma matvanor, vara måttlig med alkohol, motionera regelbundet, undvika övervikt och vara försiktig i solen minskar du din risk för ett flertal cancersjukdomar”

Från Cancerfondens hemsida.

 

Det här är fakta! Ändå är det tabu att ens påstå att vi själva skulle ha något med vårt eget insjuknande att göra.

När jag själv blev diagnostiserad med cancer för 2 år sedan så blev jag tvungen att lära mig, vad jag behövde göra för att bli frisk.

Det som förvånade mig mest var att den uppmaningen inte kom från min läkare eller från vården överhuvudtaget. Jag blev liksom tusentals andra cancerpatienter, uppmanad att äta glass och dricka saft.

När den rosa månaden är slut så återgår allting till det normala. Vi fortsätter med fredagsmyset och och tänker inte en tanke på de där “andra” som råkar ut för cancer.

Min bonusson fortsätter att äta snabbmakaroner och Mamma Scans köttbullar och ta sin cigg på balkongen utan en enda tanke på konsekvenserna.

Jag hatar att han en dag kanske står där och måste inse att han inte är odödlig.”

5 thoughts on “Debattinlägg i Nyheter24”

  1. Hej Malin!

    Jag håller med dig i sak och maten är jätteviktig för vår hälsa. Vad du dock glömmer, eller är helt ovetande om, så beror inte all övervikt på vad vi stoppar i oss. Det finns en hel del bland oss människor som är överviktiga trots en bra kosthållning och regelbunden motion. Det är rätt jobbigt för oss med fördomen att alla överviktiga människor är det därför att de sitter och stoppar i sig socker och processad mat hela dagarna. Detta gäller också en hel del barn. Våra kroppar är tyvärr ett större mysterium än vad vi hitintills lyckats utreda och mellan det svarta och vita finns en hel del gråa nyanser. Önskar dig all välgång framledes. Vänligen Pernilla

    Gilla

    1. Hej Pernilla, tack för din kommentar. Jag förstår din synpunkt och håller absolut med dig. Övervikt kan även bero på hormonobalanser (sköldkörtelproblem, förhödja kortisolhalter m.m) bland annat. Dock är det betydligt mer ovanligt än att det beror på själva kosthållningen. Övervikt och sockerkonsumtion ökad parallelt och så även den kemiska belastningen vilket påverkar vårt hormonsystem och gör det svårare att gå ner än den gamla skrönan: ”ät mindre och rör på dig mera”. Det finns mycket grått, det vet jag väl efter jag jobbat med kost o näring i många år.

      Då jag själv vägt 102 kilo så är jag väl medveten om hur det känns att vara överviktig och har mött dessa fördomar personligen både en och två gånger. Mitt inlägg är dock ingen känga gentemot överviktiga, det är en känga mot samhället och vårt vårdsystem.

      Gilla

  2. Jag svarade detta i kommentarsfältet under artikeln: Malin enligt din blogg hade du Hodgkins som inte har ngn koppling till kost överhuvudtaget. Det som gör dig frisk är cellgiftskombinationerna ABVD eller Beacopp. Och de hade gjort dig frisk oavsett vad du ätit under behandlingen, precis som att du aldrig hade blivit frisk om du bara försökt med kost och inte fått cellgifter. Kosten har ingen inverkan alls på redan utvecklad cancer, däremot finns det en riskökning (obs enbart riskökning, inget som säger att alla som är överviktiga får cancer) om man är överviktig vad gäller vissa former av cancer som bröstcancer & tarmcancer. ALLA kroppens celler lever av glukos, cancerceller är bara normala celler som har muterat. Men du kan inte stoppa kroppens egen produktion av glukos, cellerna tar den glukosen de behöver, både normala celler och cancerceller.

    Gilla

    1. Hej Louise
      Tack för din kommentar.
      Du och jag är av olika åsikt och kunskapsbakgrund vilket är spännande!

      Jag ska försöka förklara hur jag menar när jag fortsätter ”påstå” att kosten absolut spelar roll vid redan utvecklad cancer: Hodgkins lymfom (min diagnos) har enligt forskningen som finns tillgänglig idag (precis som du skriver) ingen direkt koppling till kost som de andra största cancerformerna (tarm, bröst) har. Däremot har Hodgkins kopplingar till viruset som orsakar bältros och även körtelfeber (vilket jag råkade ut för 2008) och då tänker jag såhär: För att ett virus ska få fäste i kroppen och ”bryta ut” så måste kroppens immunförsvar vara försvagat på något sätt. Här anser jag att det finns många rattar att skruva på, absolut inte bara kosten även om den är en väsentlig del.
      Andra livsstilsfaktorer som stress (mycket viktigt), relationer, sömn m.m påverkar också ditt immunförsvar. Kosten är en viktig del i att till exempel bygga upp en bra mag-tarmflora som är grunden till ett bra immunförsvar, men framförallt är den ett viktigt verktyg för att sänka inflammationsgraden i kroppen. Låggradig inflammation är en av de största orsakerna till sjukdom idag och genom att vara medveten om sin livsstil och vrida på de rattar man har att tillgå så tror jag absolut att vi kan få ett friskare samhälle.
      Om jag, med redan utvecklad cancer och under cellgiftbehandling, äter mat som är lätt att smälta och full av näring och energi så att kroppen får optimala byggstenar för att återuppbygga kroppens vävnader och celler så tror jag absolut att jag är på rätt spår.
      Att välja att då äta till exempel lösgodis och drick läsk eller saft för att det är det ”lättaste och godaste” sättet att få i mig energi upplever jag som mycket kontraproduktivt då vitt processat socker som är det mest inflammationsdrivande i kosten som finns.

      Att jag dessutom vet, enligt den forskning som Cancerfonder varit med och bidragit till (återigen, forskning är bra) att jag som behandlats för Lymfom, med de cellgifter du nämner, har redan efter 10 år en ökad risk för att råka ut för bröstcancer med ca 30 %! Denna siffra ökar sedan stadigt med 1%/år i resten av mitt liv. Bröstcancer, som du själv även nämner, ÄR faktiskt kostrelaterad (och hormonrelaterad, men det är ett helt annat inlägg). Kan jag då påverka min chans att hålla mig helt cancerfri genom att välja en bra livsstil där kost är en stor del, då gör jag det.
      För även det framkommer utav forskningen att cellgifter, oavsett sort, garanterar inte att man blir frisk eller cancerfri. Kan jag då ”hjälpa” min kropp genom att underlätta på alla sätt möjliga genom att förändra min livsstil så kommer jag absolut att göra det.

      Jag har gått igenom och går just nu igenom cellgiftsbehandling och får ofta kommentarer av min läkare, sköterskor och människor i min närhet som är i chock över hur bra jag mår trots behandlingen. Jag behöver inte äta kortison eftersom mina inflammationsvärden ser perfekta ut (ja, du läste rätt:PERFEKTA), jag tar mediciner mot illamående samma dag som jag får behandling men sedan är jag helt medicinfri mellan behandlingarna som sker var 14:de dag. I augusti var jag till och med uppe och fjällvandrade mellan behandlingarna, vilket var helt magiskt!
      Min starka tro är att jag kan hantera cellgifterna såhär bra tack vare det jobbet jag gjorde i 1½ år innan cellgifter, både psykiskt och fysiskt, samt vad jag gör parallellt med behandlingen nu.

      Angående glukos, ja alla celler KAN använda glukos som energi men även ketoner. Jag har inte påstått att man behöver eller ska ta bort alla kolhydrater d.v.s. vara i total ketos. Det finns alltför många viktiga näringsämnen och fibrer i till exempel frukt och rotsaker som gör total ketos omöjligt för mig personligen. Det finns däremot många fördelar av att inte ha ett förhöjt glukos och därigenom också en förhöjd insulinproduktion (insulin = tillväxthormon). Vitt socker är något som bör uteslutas ur kosten av så många fler anledningar än att det orsakar tillfälligt högt blodsocker.

      Tack för att du gav mig chansen att förtydliga det som kanske inte framgår så tydligt av min debattartikel. Jag är dock glad att den väcker tankar och en chans till just detta, debatt!

      Gilla

  3. Hej Malin!
    Jag förstår hur du tänker och jag håller till fullo med dig om att riskerna med för mycket socker (och det typiskt västerländska levernet överlag) är en viktig faktor att ta hänsyn till i cancerdebatten. Däremot tycker jag det blir orättvist att börja kommentera att ”företagen tigger pengar” under den rosa månaden… Där drar du alla över en kam… Pengarna som t ex Cancerfonden får in via sina företagssamarbeten går ju självklart (!) till forskning MEN ett av deras andra huvudsakliga arbetsområden är…TA DA…prevention (som en del i kunskapsspridningen)! Och där kommer kost och i allra högsta grad också sockerfrågan högt på prioriteringslistan. Insamling till forskning, opinionsarbete och kunskapsspridning jobbar de med och de 25% som accepeteras av SI att användas till löner etc underskrids ordentligt (12.1% tror jag de har). Så dissa inte alla i ett andetag snälla, utan läs på och kritisera inte urskiljningslöst. Här kan man läsa mer: http://www.cancerfonden.se
    /Oliven

    Gilla

Kommentera

